30.10.2013
АМУ направила пропозиції до парламентського Комітету з питань науки і освіти
Версія для друкуВерсія для друку
Асоціація міст України направила пропозиції до законопроектів, які стосуються повноважень органів місцевого самоврядування у сфері освіти, та перебувають на розгляді Комітету з питань науки і освіти.
Пропозиції були сформовані за результатами проведеного 17-18 жовтня у місті Івано-Франківську засідання Секції фахівців органів місцевого самоврядування сфери освіти. Нагадаємо, участь у заході взяли 22 керівники управлінь/департаментів освіти міст обласного значення з 11 регіонів України.
У листі до Голови парламентського Комітету Л.Гриневич висловлено позицію практиків місцевого самоврядування щодо наступних законопроектів: 

В цілому місцеві фахівці підтримують запровадження контрактної форми роботи із керівниками навчальних закладів. Однак висловлено категоричні заперечення щодо застосування безстрокової форми трудового договору із керівниками комунальних загальноосвітніх закладів. Запропоновано передбачити у законопроекті  термін укладання  контрактів із керівниками комунальних закладів від 1 до 5 років. Така позиція обґрунтовується тим, що відповідно до пункту 3 Положення про порядок укладання контракту з  керівником підприємства, що є у державній власності, при найманні на роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1993 р. № 203, дія якого поширюється і на комунальні заклади, передбачено можливість укладення контракту на термін від 1 до 5 років. Відповідно, органи місцевого самоврядування самостійно визначають термін контракту, керуючись вищевказаною нормою постанови Кабінету Міністрів України. За інформацією керівників управлінь/департаментів освіти міських рад,  вже існує практика укладання контрактів з керівниками комунальних закладів освіти на термін від 1 до 5 років, яка підтверджує свою ефективність і є стимулюючим елементом у покращенні управління комунальними закладами.

Заперечень проти ухвалення законопроекту немає. Додатково висловлено пропозицію врегулювати перенесення Дня останнього дзвоника за аналогією пропонованою проектом.
Висловлюються протилежні думки щодо можливого залучення до навчального процесу у загальноосвітніх і дошкільних закладах на партнерських засадах представників релігійних організацій. Зокрема, прихильники такого залучення наводять позитивний досвід співпраці між освітніми закладами та релігійними організаціями у деяких містах. За результатами обговорення дискусійного законопроекту, переважна більшість присутніх висловились не підтримувати законопроект, ухвалення якого може спонукати до виникнення міжконфесійних конфліктів у територіальних громадах, навчальних закладах, а також порушити права дітей та батьків щодо свободи совісті.
В цілому законопроект підтримується, однак він потребує доопрацювання:
- в частині уточнення граничного віку перебування дітей у дошкільних закладах (не більше як до 8 років);
- зміни норми наповнюваності груп (до 25 осіб, або інша наповненість за рішенням власника);
- забезпечення належного фінансування заходів із впровадження інклюзивного навчання;
- внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення фінансування заходів із провадження інклюзивної освіти. Нагадаємо, що Аналітичним центром Асоціації, на підставі проведеного опитування міст сформовано пропозиції до цього законопроекту, які були надіслані у серпні 2013 року до парламентського Комітету з питань науки і освіти.

Фахівці висловлюють одностайну підтримку нормам цього законопроекту, якими передбачається надання державних цільових субвенцій місцевим бюджетам для забезпечення якісного харчування дітей. Однак, є заперечення проти здійснення реорганізації або ліквідації діючих комунальних загальноосвітніх навчальних закладів за рішенням засновника - органу місцевого самоврядування та за погодженням з органом виконавчої влади обласного рівня, який здійснює управління у сфері освіти. Це питання, на думку фахівців, достатньо врегульовано прийнятим у першому читанні законопроектом «Про внесення змін до Закону України «Про загальну середню освіту» щодо наповнюваності класів та реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів» (р.№0906 від 12.12.2012), який врегульовує питання ліквідації/реорганізації комунальних загальноосвітніх закладів на необхідному рівні та з врахуванням вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Освітяни проти ухвалення законопроекту через складність процесу повернення приміщень колишніх дошкільних закладів та відсутність фінансових ресурсів у місцевих бюджетах. Учасниками засідання Секції запропоновано альтернативні шляхи вирішення проблеми нестачі приміщень для розміщення дошкільних закладів. Зокрема, це створення об’єднаних закладів типу «дитячий садок-початкова школа», а також передача з державної у комунальну власність приміщень, які використовуються не на повну потужність (наприклад, приміщення закладів професійно-технічної освіти). Крім того, необхідно на законодавчому рівні врегулювати процес створення та ведення «електронних черг» до дошкільних закладів, з метою встановлення єдиного підходу до формування черг та надання місць у дошкільних закладах.
 
Аналітичний центр
Асоціації міст України
Всі новини