27.11.2012
АМУ направила пропозиції МОНмолодьспорту
Версія для друкуВерсія для друку

щодо вирішення проблемних питань органів місцевого самоврядування  у сфері освіти

За результатами засідання Секції з питань освіти (8-9 листопада 2012 року у м. Житомирі) Асоціацією міст України з врахуванням пропозицій учасників засідання направлено лист Міністерству науки і освіти, молоді та спорту України щодо організаційних  та правових проблем органів місцевого самоврядування  у сфері освіти. Серед таких проблем, зокрема:

1. Недостатній рівень фінансування делегованих повноважень органів

місцевого самоврядування  у сфері освіти.

      Зокрема, потреби галузі освіти у 2012 році були профінансовані з державного бюджету в розмірі 70% від мінімальної потреби в коштах, необхідних для заробітної плати освітян та нарахування на неї, оплати комунальних платежів. Решту необхідних для цього коштів довелося  відшукувати у місцевих бюджетах, які і так перебувають у складному становищі через зниження надходжень та збільшення фінансового навантаження. Для вирішення цієї проблеми учасники вважають за доцільне удосконалити формульний розрахунок визначення видатків на сферу освіти, а також запровадити єдиний підхід до визначення вартості навчання одного учня та вихованця дошкільного закладу. Зокрема для цього, на їхню думку, необхідно ініціювати розробку проектів нормативно-правових актів щодо:

  • методики розрахунку реальної вартості надання освітніх послуг;
  • державних стандартів надання освітніх послуг за видами  освіти(дошкільна освіта; загальна середня освіта; позашкільна освіта), у яких обов’язково передбачити опис послуг та базові критерії оцінки якості їх надання;
  • порядку персоніфікованого фінансування освітніх послуг з розрахунку вартості послуги на 1 учня (вихованця), що має бути забезпечена за рахунок  державного бюджету.

2. Надмірна складність проведення тендерних закупівель щодо організації харчування у навчальних закладах.

При проведенні тендерних закупівель вимагається на початку року фіксувати ціни на продукти харчування, які мають бути незмінними протягом року, що є неможливим в сучасних економічних реаліях.Через це підприємці просто ігнорують участь у конкурсних торгах. Крім того, продукти харчування, придбані за найнижчими цінами, які вважаються найбільш економічно вигідною пропозицією, спричинюють  низьку якість страв, що є неприпустимим в організації харчування дітей. Учасники засідання Секції пропонують внести зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель», виключивши необхідність проведення тендерних закупівель при організації харчування,  а саме:  пункт 3 статті 2 доповнити абзацом наступного змісту «товари, роботи і послуги, необхідні для організації харчування у дошкільних, загальноосвітніх закладах».

3. Неможливість дотримання норм харчування для дітей через низький рівень фінансування.

Законом України «Про дошкільну освіту» передбачено внесення батьками або особами, які їх замінюють, не більше 50% плати за харчування дітей у міській місцевості, що не є достатнім для забезпечення харчування дітей, неможливості дотримання норм харчування. Як наслідок це, викликає дорікання батьків, а місцеві бюджети вимушені виділяти додаткове фінансування для забезпечення харчування дітей. З метою вирішення цієї проблеми пропонуємо збільшити відсоток сплати батьками за харчування дітей до 80%, з поетапним збільшенням до 100%. Така норма дасть можливість забезпечити виконання норм харчування у міських дошкільних закладах та поліпшити фінансування дошкільних закладів, знизити незадоволення батьків низькою якістю харчування, здійснювати закупівлю більш якісних продуктів харчування.

4. Постійні намагання   ухвалення проектів нормативно-правових актів, які є фінансово обтяжливими для місцевих бюджетів.

Законопроекти, які перебувають на розгляді у парламентських комітетах, передбачають покладення на місцеві бюджети додаткових фінансових навантажень. Йдеться, зокрема, про запровадження додаткових пільг щодо безоплатного харчування дітей у дошкільних навчальних закладах (р.№ 9640); відновлення мережі дошкільних закладів шляхом повернення у комунальну власність орендованих та переданих у приватну власність приміщень, в яких раніше розміщувались освітні заклади (р.№11165). Начальники управлінь висловили заперечення щодо ухвалення законів, які не передбачають відповідного  фінансування додаткових повноважень органів місцевого самоврядування  у сфері освіти, і просять Міністерство не виходити з подібними ініціативами та не підтримувати такі проекти.

5. Неузгодженість і складність процесу проведення зовнішнього незалежного оцінювання у приміщеннях загальноосвітніх закладів, а саме:

  • проблематично проводити одночасно зовнішнє незалежне оцінювання (далі по тексту – ЗНО), навчальні заняття для учнів 1-8-х та 10-х класів та державну підсумкову атестацію для учнів 9-х класів, тому що більшість педагогічних працівників залучаються до проведення тестувань;
  • обмежується доступ учнів, педагогічних та інших працівників до приміщень загальноосвітніх закладів у дні проведення тестувань; 
  • працівників закладів освіти, які не задіяні у заході, у дні проведення тестування змушують брати відпустки без збереження заробітної плати або частину щорічної відпустки, що є викликає незадоволення працівників, порушує їх трудові права і створює умови для виникнення трудових конфліктів;
  • створюються вимушені перерви в оздоровчій кампанії вихованців пришкільних таборів у період проведення тестувань.

Начальники міських управлінь освіти зауважують, що участь у зовнішньому незалежному оцінюванні є, фактично, складовою вступної кампанії до вищих навчальних закладів, тому Міністерству слід розглянути можливість проведення ЗНО на базі професійно-технічних та вищих навчальних закладів. Водночас, проведення ЗНО на базі вищезазначених закладів буде одним із етапів профорієнтаційної роботи з молоддю.

6. Необхідність перегляду мінімально віку, по досягненню якого, діти можуть прийматись у дошкільні заклади.Враховуючи проблему нестачі приміщень для розміщення дошкільних закладів, відсутності необхідного персоналу для здійснення догляду за дітьми до 3-річного віку, учасники висловили пропозицію переглянути мінімальний вік дитини, з якого вона може прийнята до дошкільного закладу, і запропонували встановити мінімальний вік дитини 3 роки.

АМУ висловлює сподівання, що вищевказані пропозиції будуть враховані при підготовці відповідних проектів нормативно-правових актів, а Міністерство вирішить проблемні питання.

 

Аналітичний центр

Асоціації міст України

 

 

Всі новини