14.01.2015
АСОЦІАЦІЯ ЗВЕРНУЛАСЯ ДО ЦЕНТРАЛЬНИХ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
Версія для друкуВерсія для друку

щодо надання роз'яснення у зв'язку з набранням чинності законами про внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів (щодо реформи міжбюджетних відносин та податкової реформи)

У зв’язку з набранням чинності Законами України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» (№79-VIII від 28.12.2014) та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової реформи» (№71-VIII від 28.12.2014) у органів місцевого самоврядування при розробці та затвердженні місцевих бюджетів на 2015 рік виникли проблеми щодо практичного застосування окремих норм вказаних законодавчих актів.

Для вирішення цих проблем АМУ просить надати офіційні роз’яснення.

  • Щодо практичного застосування пункту 20 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України в частини порядку фінансування з бюджетів міст районного значення, селищ та сіл за рахунок міжбюджетних трансфертів з районного бюджету видатків на утримання закладів дошкільної освіти, навчально-виховних комплексів "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад", сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек.

Проблеми, що виникають у органів місцевого самоврядування базового рівня:

  1. під час прийняття рішень про місцевий бюджет органи влади районного рівня відмовляються від фінансування зазначених видатків взагалі (хоча це прямо передбачено ст. 89 Бюджетного кодексу) або зокрема за рахунок трансфертів з районного бюджету (хоча це передбачено п. 20 перехідних положень Бюджетного кодексу);
  2. вимагають передати зазначені установи із комунальної власності міст районного значення, селищ та сіл у власність районних або обласних рад (хоча це не передбачено ні Бюджетних кодексом, ні Законом про Державний бюджет на 2015 рік);
  3. районні ради при затверджені трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування на утримання зазначених установ в містах районного значення, селищах, селах їх обсяг визначають набагато менший, ніж було у 2014 році;
  4. районні ради відмовляються затверджувати обсяг міжбюджетних трансфертів містам районного значення, селищам, селам в межах визначених міськими, селищними, сільськими радами (хоча це передбачено п.20 перехідних положень Бюджетного кодексу).

 

Необхідні роз’яснення з таких питань:

  1. Чи мають право районні ради при затверджені своїх бюджетів відмовлятись взагалі від фінансування вищенаведених комунальних закладів в містах районного значення, селища, селах?
  2. Чи мають право районні ради при затверджені своїх бюджетів не передбачати міжбюджетні трансферти зі своїх бюджетів на фінансування вищенаведених комунальних закладів в містах районного значення, селища, селах, зобов’язуючі відповідні місцеві ради здійснювати фінансування з бюджетів міст районного значення, селищ та сіл?
  3. Чи зобов’язані місцеві ради міст районного значення, селищ та сіл передавати зазначені установи із комунальної до районної або обласної власності у зв’язку з передачею фінансування цих закладів на районний рівень? наскільки правомірні такі вимоги районних та обласних рад?
  4. Хто має визначати обсяг міжбюджетних трансфертів містам районного значення, селищам, селам на фінансування вищезазначених комунальних закладів відповідна сільська, селищна, міська рада або районна (обласна) рада?
  5. Чи має право районна рада визначити обсяг трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування на утримання зазначених установ в містах районного значення, селищах, селах менший, ніж це визначила відповідна місцева рада міста районного значення, селища, села?
  6. За яким зразком має бути визначена формула розрахунку обсягу міжбюджетних трансфертів з районного бюджету до бюджетів міст районного значення, селищ, сіл на утримання вищезазначених комунальних закладів? Чи може бути використані за зразок формули, визначені в постанові Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2003 №1994?

 

  • Щодо практичного застосування норм Податкового кодексу в частині запровадження місцевих податків та зборів у 2015 році.

1. Необхідно роз'яснити з якого моменту застосовуються норми цього Закону з огляду на положення підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, відповідно до якого, зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки.

2. Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В той же час відповідно до пункт 4 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону від 28.12.2014 №71-VIII установлюється, що в 2015 році до рішень місцевих рад про встановлення місцевих податків на 2015 рік не застосовуються вимоги, встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Таким чином законодавець створив умови для запровадження відповідних рішень вже в поточному році.

На думку експертів АМУ, підпункт 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України регламентує лише порядок оприлюднення відповідних рішень і не містить прямих заборон на застосування ставок місцевих податків відповідно до прийнятих рішень, оприлюднених в інший термін.

Отже, необхідним є роз’яснення про можливість застосування рішень органів місцевого самоврядування про встановлення ставок місцевих податків та зборів (земельного податку, податку на нерухоме майно, єдиного податку) з моменту оприлюднення рішень в 2015 році.

3. Підпунктом 12.4.4 пункту 12.4 статті 12 Податкового кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад щодо податків та зборів віднесено встановлення ставок акцизного податку з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

У той же час підпунктом 215.3.10 пункту 215. 3 статті 215 Податкового кодексу України для підакцизних товарів, реалізованих відповідно до підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213 Податкового кодексу України, ставки податку встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради у відсотках від вартості (з податком на додану вартість), у розмірі 5 відсотків. Таким чином, Податковим кодексом зафіксовано розмір ставки акцизного податку і додаткове прийняття відповідного рішення місцевою радою є не доцільним.

З огляду на перше та друге запитання, потрібне роз'яснення про можливість застосування рішень місцевих рад про встановлення ставок акцизного податку в 2015 році з моменту їх прийняття та оприлюднення.

Всі новини