27.04.2016
Доходи місцевих бюджетів можуть значно скоротитись внаслідок зростання тіньового сектору ринку лікеро-горілчаних виробів
Версія для друкуВерсія для друку

Асоціація міст України звернулася до Прем'єр-міністра України В.Гройсмана 

Одним з джерел фінансової самостійності територіальних громад у процесі децентралізації є акцизний податок з роздрібного продажу підакцизних товарів, за рахунок надходжень якого здійснюється фінансування видатків місцевих бюджетів на модернізацію комунальної інфраструктури.

Асоціація міст України стурбована негативними тенденціями, які виникли у сфері виробництва та обігу алкоголю й можуть призвести до значного скорочення доходів місцевих бюджетів унаслідок зростання тіньового сектору ринку лікеро-горілчаних виробів (далі — ЛГВ).

За оцінками Міжнародного валютного фонду, частка тіньового сектору ринку алкоголю в Україні є найвищою в світі й становить більше 50%, тоді як відповідний показник у Білорусі — 22%, у США — 6%.  Головною причиною тінізації ринку є незбалансованість державної регуляторної політики у сфері виробництва та обігу ЛГВ. Насамперед, йдеться про застосування таких інструментів, як акцизний податок та мінімальні ціни на алкогольну продукцію. 

Ознайомитися з АНАЛІТИЧНОЮ ДОВІДКОЮ АМУ

Фіскальна ефективність акцизного податку на алкогольну продукцію протягом останніх п’яти років неухильно зменшувалася. Про це свідчить той факт, що зростання ставки акцизного податку в 2011-2015 рр. на 67,5% призвело до збільшення надходжень зведеного бюджету України лише на 10,4%, в той час як обсяг легального виробництва ЛГВ скоротився на 43,6%, з 34,9 млн. до 19,7 млн. декалітрів, при тому що рівень споживання алкоголю в Україні залишався стабільним.

Підвищення з 1 січня 2015 року ставки акцизного податку на алкогольні напої на 6,2% не змінило загальних тенденцій: у 2015 році легальне виробництво ЛГВ скоротилося на 16,6%, і надходження акцизного податку від ЛГВ до зведеного бюджету України скоротилися на 3,5%.

Водночас, мінімальні ціни на алкогольні напої протягом 2015 року зарекомендували себе більш надійним засобом наповнення місцевих бюджетів. Так, за даними Державної фіскальної служби, в 2015 році надходження з роздрібного продажу алкогольних напоїв до місцевих бюджетів України склали більше 1,4 млрд. грн., з яких 961,5 млн. грн. від реалізації ЛГВ.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 р. №426 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 р. №957» розмір мінімальних роздрібних цін на ЛГВ було підвищено на 35%, відповідно на 14,3% зросли середньомісячні надходження до місцевих бюджетів акцизного податку з роздрібного продажу ЛГВ — з 75,6 млн. грн. у січні-липні 2015 року до 86,4 млн. грн. у серпні-грудні 2015 року.

АМУ наголошує, що саме підвищення мінімальних роздрібних цін до рівня економічно обґрунтованих, а не ставки акцизного податку на ЛГВ є більш дієвим засобом зміцнення доходної бази місцевого самоврядування, а отже, дасть можливість не лише скоротити тіньовий сектор ринку алкоголю, але й забезпечить зростання надходжень місцевих бюджетів більш як на 300 млн. грн. на рік.

Асоціація міст України звернулася до Прем'єр-міністра України В.Гройсмана з проханням вжити термінових заходів для внесення відповідних змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30.10.2008 року №957 «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв».

Всі новини