09.11.2012
Мінсоцполітики пропонує нову схему оподаткування
Версія для друкуВерсія для друку

Мінсоцполітики підготувало законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення умов ведення бізнесу в Україні, що передбачає скорочення кількості податків та зборів з 23 до 9. Зокрема, передбачається ліквідація таких місцевих зборів:

  • за провадження деяких видів підприємницької діяльності;
  • за місця для паркування транспортних засобів;
  • туристичний.

Крім того, плату за землю запропоновано включити до комплексного загальнодержавного податку – рентна плата; збір за першу реєстрацію транспортного засобу об’єднано з екологічним податком.

Законопроект містить як позитивні так і негативні положення, що впливають на розвиток місцевого самоврядування.

До позитивів можна віднести норму щодо зміни бази оподаткування податком на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки. Законопроектом пропонується базою оподаткування визначати загальну площу об’єктів житлової нерухомостізамість житлової площі;

В той же час до негативів законопроекту відноситься:

  1.  звуження дохідної бази місцевих бюджетів, оскільки зменшується кількість їх дохідних джерел без введення відповідних компенсаторів втрат. Для прикладу, в пояснювальній записці йде мова про збільшення надходжень від рентної плати за землю як компенсаторного інструменту ліквідації місцевих зборів, але в законопроекті залишені діючі на сьогодні ставки та пільги;
  2. технологічне об’єднання різних за направленістю податків, що може створити проблеми в їх адмініструванні. Де факто ніякого скорочення кількості загальнодержавних податків не відбувається – вони лише об’єднуються в великі групи, що знайде своє відображення у графах податкових декларацій;
  3. віднесення до рентної плати земельного податку та орендної плати за землю суперечить самій суті ренти як такої закладеним в Цивільному кодексі України. Таким чином визначення ренти в Податковому та Цивільному кодексі суттєво відрізняється, що може негативно вплинути на правовідносини в цій сфері;
  4. в законопроекті не передбачено внесення змін до інших законодавчих актів, зокрема Бюджетного кодексу України, внаслідок його прийняття, що призведе до правових колізій;
  5. до законопроекту не додано відповідне фінансово-економічне обґрунтування запропонованих змін. Наразі можна з впевненістю говорити, що місцеві бюджеті будуть позбавлені від 500 до 800 млн. грн. доходів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів.

Законопроект потребує суттєвого доопрацювання, оскільки не сприяє реалізації заявленої мети – покращення умов ведення бізнесу в Україні з одночасним підвищенням показників України в міжнародних рейтингах. На думку експертів АМУ, запропоновані зміни не призведуть до збільшенняінвестиційної привабливості економіки України, зменшеннярівня її тінізації, підвищенняконкурентоспроможності українських товарів та послуг на світовому ринку, збільшеннябюджетних надходженьдо бюджетів всіх рівнів. Крім того, законопроект суперечить презентованій Мінфіном влітку ц.р. реформі податкової системи, зокрема в частині функціонування податку на додану вартість.

 

Підготовлено Аналітичним центром

Асоціації міст України

 

Всі новини