28.02.2011
МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ УСУВАЮТЬ ВІД УПРАВЛІННЯ ЗЕМЛЯМИ
Версія для друкуВерсія для друку

Це перекреслить всю історію становлення інституту місцевого самоврядування в Україні

Тривають спроби звузити повноваження органів місцевого самоврядування. Зокрема, це стосується і повноважень з управління земельними ресурсами в межах населених пунктів.
Не так давно у ЗМІ прозвучали заяви представників Адміністрації Президента про можливу передачу повноважень з розпорядження землями від органів місцевого самоврядування до місцевих органів державної влади. Згодом стало відомо, що за дорученням Президента України, Міністерство аграрної політики та продовольства розробило законопроект про внесення відповідних змін до Земельного кодексу України. Такі зміни передбачають передачу повноважень з розпорядження землями в населених пунктах (крім міста Києва і Севастополя, міст обласного і республіканського значення) від органів місцевого самоврядування до державних адміністрацій. Тобто сільські, селищні, міські (міст районного значення) ради будуть позбавлені права розпоряджатися землею і фактично усунуться від управління територіями.
Представники органів місцевого самоврядування та Асоціація міст України вважають таку пропозицію неприйнятною, більше того, - неконституційною. Оскільки згідно з ст. 142 Конституції України, земля є основним матеріально-фінансовим ресурсом місцевого самоврядування. Позбавляючи його права розпоряджатися нею, Уряд усуне сільські, селищні, міські ради від функцій управління територіями. Крім того, позбавлення прямих представників територіальної громади – депутатів місцевих рад – права розпорядження землями обмежить прозорість прийняття рішень, призведе до зловживань та значно погіршить якість надання адміністративних послуг населенню. Це фактично перекреслить всю історію становлення місцевого самоврядування в Україні .
Дивно, що такі ідеї з’являються в країні, де Конституцією визнається і гарантується місцеве самоврядування. Навіть за радянських часів повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів належали представницьким органам.
Розробники законопроекту аргументують, що така передача повноважень до органів виконавчої влади дозволить прискорити процес розмежування земель державної та комунальної власності, який органи місцевого самоврядування свідомо стримують. За висновками експертів АМУ, цей аргумент є недостовірним, оскільки органи місцевого самоврядування не менше ніж органи виконавчої влади зацікавлені у прискоренні розмежування земель. Але вагомою перепоною є недосконалість чинної нормативної бази, надзвичайна складність процесу та відсутність коштів на розробку проектної документації.
Діючи у напрямку недопущення передачі повноважень з управління земельними ресурсами до органів виконавчої влади, 13 січня ц.р. Асоціація звернулася з листом до Віце-прем’єр-міністра України – Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В. Тихонова. У ньому АМУ просить підтримати позицію органів місцевого самоврядування та заявляє про свою готовність долучитися до розробки законопроектів по вдосконаленню нормативної бази з розмежування земель державної та комунальної власності.
20 січня Асоціація закликала міських, сільських, селищних голів обговорити законопроект про внесення змін до Земельного кодексу на сесіях місцевих рад. З усіх регіонів до АМУ активно продовжують надходити повідомлення-реакції про розгляд зазначеного питання. Міські, сільські та селищні ради вказують на загрозу існуванню інституту місцевого самоврядування у випадку, якщо зміни до пункту 12 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України будуть прийняті. Про це вони направляють Звернення до Президента України, Голови Парламенту та Голови уряду.
Станом на 8 лютого до АМУ надійшла інформація про розгляд та прийняття рішення з зазначено питання 19 міськими та селищними радами.
Звернення про недопущення позбавлення місцевих рад права на розпорядження землями територіальної громади до Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України вже надіслали:
Іллінецька міська рада Вінницької області
Калинівська міська рада Вінницької області
Синельниківська міська рада Дніпропетровської області
Горлівська міська рада Донецької області
Вільнянська міська рада Запорізької області
Ровеньківська міська рада Луганської області
Львівська міська рада
Теребовлянська міська рада Тернопільської області
Скадовська міська рада Херсонської області
Голопристанська міська рада Херсонської області
Монастирищенська міська рада Черкаської області
Тальнівська міська рада Черкаської області

Щодо недоцільності прийняття такого законопроекту також висловилися:
Сакська міська рада Автономної Республіки Крим
Криворізька міська рада Дніпропетровської області
Красноармійська міська рада Донецької області
Ставищенська селищна рада Київської області
Сарненська міська рада Рівненської області
Мареф’янська міська рада Харківської області
Вижницька міська рада Чернівецької області

Наразі, законопроект про внесення змін до Земельного кодексу проходить процедуру погодження та чекає внесення на розгляд парламенту. Представники місцевого самоврядування та Асоціація міст України сподіваються на торжество верховенства Конституції України та Європейської хартії місцевого самоврядування.

Прес-служба АМУ
(044) 486.28.12

Всі новини