06.11.2012
Місцеві бюджети можуть отримати кошти на погашення заборгованості з різниці в тарифах
Версія для друкуВерсія для друку

5 листопада Уряд вніс до парламенту законопроект «Про внесення змін до Закону України  «Про Державний бюджет України на 2012 рік» (щодо погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію для населення) (№11396). Законопроектом передбачено спрямування 7,68 млрд. грн. з державного бюджету субвенції місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах  на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування. Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту його метою є забезпечення сталого проходження опалювального періоду 2012/13 року.

Нагадаємо, Асоціація міст України неодноразово зверталася до органів державної влади з проханням вирішити проблеми місцевого самоврядування, що виникли внаслідок невиваженої державної політики в сфері тарифоутворення. В свою чергу, в пропозиціях Асоціації міст України до Основних напрямів бюджетної політики на 2013 рік було приділено значну увагу проблемам повного погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла в зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися або погоджувалися відповідними органами влади.

Асоціація міст України вітає такі законодавчі пропозиції Уряду. Водночас треба наголосити, що відшкодування різниці в тарифах місцевим бюджетам має відбуватися не як погашення заборгованості по факту, а має здійснюватись Урядом одночасно зі зміною тарифів. Необхідно забезпечити неухильне дотримання конституційного принципу (ст. 142 Конституції України) щодо обов’язковості компенсації з боку держави витрат органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади. Отже, рішення про зміни в тарифах мають прийматись за умови виділення відповідної компенсації місцевим бюджетам. Наступним кроком у вирішенні зазначеної проблеми має стати запровадження економічно обґрунтованих тарифів. Відповідна пропозиція Асоціації міст України знайшла своє відображення в Основних напрямах бюджетної політики на 2013 рік.

Крім того, підтримуючи прагнення Уряду вирішити проблеми місцевого самоврядування у зазначеній сфері вже у 2012 році, необхідно висловити деякі застереження щодо вищезазначеного законопроекту.

По-перше, викликає занепокоєння назва бюджетної програми. В законопроекті вона не відповідає назві цієї ж програми, що вживається у Законі України «Про Державний бюджет України на 2012 рік». Тому не зрозуміло чи це будуть дві окремі субвенції - на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, чи Уряд пропонує субвенцію лише на теплову енергію.  

По-друге, у органів місцевого самоврядування практично не лишається часу для освоєння коштів субвенції. А оскільки субвенція виділяється із загального, а не спеціального (як було раніше) фонду держбюджету і в умовах наявної ситуації блокування Держказначейством платежів місцевих бюджетів, то органи місцевого самоврядування та відповідні комунальні підприємства можуть не встигнути в повному обсязі освоїти кошти субвенції до кінця бюджетного року.

По-третє, в додатках до законопроекту не міститься розпису обсягів субвенції в розрізі адміністративно-територіальних одиниць, що створює можливості «ручного» розподілу коштів Урядом.

6 листопала законопроект було схвалено парламентом. 

Підготовлено Аналітичним центром

Асоціації міст України

 

 

Всі новини