30.05.2016
Місцеві фінанси і податки
Версія для друкуВерсія для друку

засідання стратегічної робочої групи

У засіданні робочої групи беруть участь представники органів місцевого самоврядування з громад-членів АМУ, представники Міністерства фінансів, парламентських Комітетів з питань бюджету та з питань податкової і митної політики, представники експертного середовища.

Тема фінансової незалежності та спроможності місцевих бюджетів  – найбільш актуальна та основоположна у контексті розпочатої Україною децентралізаційної реформи. З вступним словом до учасників звернувся виконавчий директор АМУ М.Пітцик. Він нагадав, що основне завдання сьогодні – це імплементація норм Європейської хартії місцевого самоврядування у положення національного законодавства. «Свого часу Рада європейських муніципалітетів та регіонів посприяла прийняттю цього документу Радою Європи, який став обов’язковим для національних асоціацій місцевого самоврядування європейських країн. Україна як член Ради Європи та Уряд України взяла на себе зобов’язання впроваджувати ці високі стандарти. Це і є сьогодні нашим головним завданням. І тільки тоді і відбудеться децентралізація повною мірою».

Перший заступник Виконавчого директора АМУ О.Слобожан додав, що пріоритетами у сфері місцевих фінансів є, у відповідності до статей 7 та 8 Європейської хартії місцевого самоврядування, забезпечення незалежності місцевих бюджетів та фінансування державою делегованих нею повноважень. З цього витікають такі конкретні виклики, наголосив експерт: «Не можна втратити ті досягнення у сфері фіскальної децентралізації, які ми отримали в результаті змін до Бюджетного та Податкового кодексів. Не можна дозволити навішування додаткових, не характерних для місцевого самоврядування повноважень. У Європейській хартії чітко вказано, що держава делегує – те і повинна фінансувати. Сьогодні ми розпочинаємо спільно з європейськими експертами напрацьовувати стратегічну карту реформування національного законодавства, що допоможе Уряду України провести секторальні реформи».

Огляд сучасного стану галузі для українських та міжнародних експертів провів аналітик Проекту ПУЛЬС І.Онищук. Він виступив з презентацією "Місцеві фінанси в Україні: теперішній стан та проблемні питання".

Окреслено головні проблемні питання українського сектору фінансів:

- відсутність чіткого розмежування та визначення категорій власних і делегованих повноважень в законодавстві;

- неузгодженість норм Бюджетного кодексу та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні";

- недотримання принципу субсидіарності при розподілі повноважень;

- низька забезепечність делегованих повноважень;

- негнучка система видатків;

- відсутність затверджених соціальних стандартів і нормативів за кожним з делегованих повноважень;

- низька якіть бюджетного планування;

- низька ефективність податків на власність.

Польський досвід у галузі представив Виконавчий директор Асоціації польських міст Анджей Поравскі, який виступив з презентацією "Секторальні реформи - про місцеві та регіональні фінанси Республіки Польща"Він розповів про головні аспекти реформи публічних фінансів у Польщі, основні види доходів на рівні муніципалітетів, повітів та воєводств (регіонів), процес їх справляння, та принципи фінансової автономії. До обговорення долучився спеціальний радник Уряду України з питань децентралізації, представник Ради Європи в Україні Даніель Попеску

Учасники стратегічної робочої групи ознайомилися також із досвідом організації галузі фінансів у Німеччині. Про принципи бюджетного планування, нагляд та аудит, особливі аспекти (партисипативний бюджет, публічні закупівлі) розповів д-р Крістіан Вайзер, керівник Палати публічних бухгалтерів Гессена, депутат місцевої ради Епштайна, у своїй презентації "Про місцеві фінанси та податки в Німеччині". Серед головних проблем Німеччини у галузі фінансів виділено: великі коливання в доходах та їх невисокий рівень; високі плати для рівня земельного району (адміністративні видатки субрегіонального рівня, видатки на школи); високі соціальні видатки.

У ході дискусій українські та міжнародні фінансисти не оминули увагою:

- приклад з повноваженнями у галузі ПТО. Згідно із Законом ці повноваження належать до власних, при цьому фактично є делегованими державою місцевому самоврядуванню.

- категоричну не підтримку розмежування надходжень місцевого акцизного податку, який наразі в повному обсязі зараховується до доходів бюджетів базового рівня, між бюджетами різних рівнів.

- низьку ефективність податків на власність (нерухомість,  земля,  транспорт). Це, на думку українських фахівців, зумовлено значною кількістю наданих державою пільг,  відсутністю повної бази інформації у відповідних реєстрах, недостатньою гармонізацією Податкового та Земельного кодексів, ускладненим доступом органів місцевого самоврядування до баз даних ДФС, МВС тощо.

- доцільність наповнення загальнодержавного реєстру, який би доповнювали муніципальні органи. Це механізм уніфікації інформації, який використовується у Польщі.

- необхідність підвищити ефективність паркувального та туристичного зборів, розглянути можливість переходу по туристичному збору на оподаткування від обороту.

За результатами засідання робочої групи визначено такі акценти майбутньої секторальної стратегії галузі «Місцеві фінанси»:

  • з метою наповнення дохідної частини місцевих бюджетів створити муніципальні фіскальні реєстри, які включатимуть 7 майнових реєстрів: нерухомість, земля, комунальне майно, підприємці, роботодавці, туристичні об’єкти, місця для паркування;
  • забезпечити завершення процесу інвентаризації земель та проведення грошової оцінки земельних ділянок;
  • зменшити перелік захищених статей видатків та розширити права органів місцевого самоврядування у сфері контролю за сплатою податків і зборів;
  • перейти від казначейської форми обслуговування місцевих бюджетів на обслуговування бюджетних коштів банківськими установами;
  • перейти до фінансування доріг загального користування державного значення потрібно - з державного бюджету, доріг загального користування місцевого значення – за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, доріг комунальної власності – за рахунок коштів місцевих бюджетів;
  • запровадити інструмент контролю за виконанням рішень місцевих рад, що пропонується законопроектом "Про муніципальну варту"; 
  • запровадити механізм адресної допомоги на основі автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги з використанням електронної соціальної картки;
  • змінити механізм фінансування ПТУ шляхом передачі закладів на обласний рівень, вирішити питання з управління майном та кадрами даних установ;
  • переглянути механізм використання коштів державного фонду регіонального розвитку;
  • розглянути доцільність переходу на спрощену систему оподаткування комунальних підприємств;
  • розглянути можливість переходу від помісячного до квартального розпису місцевих бюджетів;
  • залишити без змін механізм бюджетного регулювання – систему горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів.

Завантажити презентації спікерів:   

Запрошуємо до обговорення стратегічного розвитку галузі місцевих фінансів! 

Пропозиції надсилайте на електронну пошту on@auc.org.ua  

 

 

 

 

 

Всі новини