13.06.2012
Монополізація сміттєзвалищ на центральному рівні не враховує інтереси територіальних громад на місцях
Версія для друкуВерсія для друку

Інформує Аналітичний центр АМУ

Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державного регулювання у сфері комунальних послуг, р. №10499 від 21 травня 2012 р.

Факт 1. Законопроект звужує повноваження органів місцевого самоврядування. Законопроектом пропонується позбавити органи місцевого самоврядування права встановлювати та затверджувати тарифи на перероблення та захоронення побутових відходів, передавши такі повноваження до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. Відтак планується, що вивозити сміття та утримувати сміттєзвалища будуть комунальні підприємства міст, селищ, сіл, а регулювати таку діяльність намагатимуться з Києва.

Факт 2. Діяльність комунальних підприємств, які утримують сміттєзвалища, перебуватиме під загрозою. Тут варто згадати негативну практику минулого року, коли Національною комісією встановлювалися тарифи на тепло і воду у розмірах, нижчими за їх фактичну собівартість, а отже комунальні підприємства працювали у збиток. Така ситуація залишається і в поточному році. Крім того, рішення про розмір тарифів не супроводжувалось економічним обґрунтуванням з боку Національної комісії, тобто підприємства теплокомуненерго та водоканали просто були поставлені перед фактом. Можна передбачити, що у разі прийняття цього законопроекту, подібна доля очікує комунальні підприємства з переробки і захоронення побутових відходів. Адже Національна комісія не несе відповідальності перед територіальною громадою за їх економічний та екологічний стан.

Факт 3 Підприємства, які займаються вивезенням сміття, стануть заручником рішення з Києва. Законопроектом пропонується штучно розділити поводження з твердими побутовими відходами на дві складові: захоронення, переробку (повноваження Національної комісії), та збирання, перевезення (повноваження органів місцевого самоврядування). Таким чином діяльність підприємства, яке одночасно надає всі послуги, буде залежати від рішення двох різних органів, що створює додаткові необґрунтовані складнощі. Складною стане і процедура проведення конкурсу органами місцевого самоврядування на визначення виконавця послуг з перевезення побутових відходів, оскільки на час виконання договірних умов постійно залишатиметься невідома складова - рішення Національної комісії про затвердження тарифу для населення в частині захоронення та переробки.

Отже, запропоновані зміни спрямовані в першу чергу на перерозподіл ринків переробки та захоронення відходів в сторону монополізації, змінюють систему управління, усувають повністю від цього органи місцевого самоврядування, централізують управління. В той же час законопроект реальних проблем захоронення та переробки відходів не вирішує. 

Всі новини