17.05.2016
Питання правового регулювання статусу старост в об’єднаних територіальних громадах
Версія для друкуВерсія для друку

обговорили учасники круглого столу в профільному парламентському Комітеті

16 травня Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування провів «круглий стіл» на тему: «Обговорення питань правового регулювання статусу старост в об’єднаних територіальних громадах».

Захід організовано за сприяння та підтримки, зокрема, проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.

Круглий стіл зібрав близько 150 учасників, серед яких народні депутати України – члени Комітету, представники органів місцевого самоврядування всіх рівнів з усіх регіонів України, тому числі новообрані старости,всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, центральних органів виконавчої влади, громадянського суспільства, експертного і наукового середовища.

Асоціацію міст України представляв перший заступник виконавчого директора О.Слобожан. 

«Інститут старост є новим у вітчизняній системі місцевого самоврядування і ми не накопичили практичного досвіду його роботи. Тому, як і за будь-якої реформи, виникають проблеми, що потребують вирішення, в тому числі зусиллями законодавця», – зазначив при відкритті «круглого столу» голова Комітету Сергій Власенко. Він звернув увагу на законодавчі ініціативи, внесені на розгляд парламенту головним чином народними депутатами України - членами Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, які мають відповідне спрямування, а саме: проект Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеві вибори» (щодо фінансування підготовки і проведення перших виборів старост) №3535 та проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо виборів старост №4091. Керівник Комітету висловив сподівання, що розгляд цих та інших законопроектів, а також ті практики, що з’явилися на місцях дозволять зміцнити інститут старост і він запрацює на повну потужність.

Віце-прем'єр-міністр України - Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко висловив позицію, що обрання старост убезпечує сільські населені пункти об’єднаної територіальної громади від вакууму влади. Адже при об’єднанні громад  існуючі сільські, селищні ради та їхні виконавчі комітети припиняють свою діяльність, оскільки створюється єдина рада на всю громаду. На його думку, введення інституту старост наближає адміністративні послуги до людей, дозволяє мешканцям сіл та селищ мати вплив на місцеву владу. «Староста – це лідер, якому громада села висловила довіру на прямих виборах. Він обраний на строк повноважень ради об'єднаної громади і  є підзвітним та підконтрольним перед жителями села та радою об'єднаної громади. Відтак староста має усі належні повноваження, аби ефективно представляти інтереси громади та забезпечувати її життєдіяльність», - зазначив Геннадій Зубко. Він також зауважив, що громада матиме механізми контролю, прописані у відповідному положенні, зокрема щодо припинення повноважень старости, які не дозволять йому ігнорувати інтереси людей.

Звертаючись до учасників О.Слобожан, зокрема, сказав: «Сьогодні ми зібралися  обговорити проблематику формування інституту старост. Проблеми тут є, і їх можна було передбачити і уникнути, але не було згоди, як це зробити. Пам’ятаємо, як тривалий час навіть назву цієї посади – староста – не вдавалося погодити через різні стереотипи. Минуло ще зовсім небагато часу, як перші старости приступили до роботи. Але якісь проблеми вже, очевидно, виявилися, і час думати, як їх усунути. От сьогодні, через півроку після перших виборів, багато де залишаються виконувачі обов’язків старост. Фактично, без виборів продовжено, принаймні в якійсь частині, повноваження колишніх голів сільських рад. Не дуже зрозуміло, скільки це може тривати. З іншого боку, такий в.о. старости може розглядатися як прообраз старости не виборного, а призначеного. І цей досвід теж може бути корисним. Якась частина рад об’єднаних громад, схоже, й не збирається старост обирати. Треба зрозуміти цей процес івизначитися, як його сприймати». О.Слобожан побажав зібранню плідної роботи та висловив переконання, що в результаті круглого столу будуть напрацьовані рішення для проблем, що виникають у процесі становлення інституту старост в Україні.

В ході дискусії учасники порушували найбільш важливі питання щодо теоретичних і практичних аспектів впровадження інституту старост у нашій країні.

Також обговорювалися питання  доцільності фінансування перших виборів старост за кошти державного бюджету, обов`язковості членства старости за посадою у складі виконавчого комітету, можливості уповноважувати старосту на виконання «владних» повноважень виконавчих органів ради, оплати праці старост.

Переважна більшість учасників обговорення висловилися за збереження інституту обрання старост прямим голосуванням виборців старостинських округів та за запровадження навчання старост. Менше промовців підтримали членство старост у виконавчих комітетах рад об’єднаних територіальних громад за посадою. 

Члени Комітету народні депутати М.Федорук, О.Бойко та О.Дехтярчук висловилися щодо вдосконалення правової основи функціонування інституту старост. Зокрема, наголошувалося на необхідності відображення статусу старост у новій редакції Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування», його врахування у тесті нової редакції Закону України «Про органи самоорганізації населення», особливості надання старостами адміністративних та нотаріальних послуг тощо.

 

Всі новини