23.10.2014
Пропозиції АМУ щодо законопроектів у сфері освіти
Версія для друкуВерсія для друку

направлено до Міністерства освіти і науки України

23 жовтня 2014 року АМУ звернулась до Міністерства освіти і науки України з проханням врахувати позицію представників міст щодо проектів законів, які стосуються повноважень органів місцевого самоврядування у сфері освіти. Пропонується:

  • направити на доопрацювання законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо підвищення престижності праці педагогічних працівників)» (р.№4104а від 18.06.2014)

Запровадження додаткових соціальних гарантій, спрямованих на підвищення престижності праці педагогічних працівників, потребують внесення змін не тільки до законів, але й до підзаконних актів. Крім того, фахівці місцевих рад пропонують прирівняти у соціальному забезпеченні тренерів-викладачів дитячо-юнацьких спортивних шкіл до педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів, шляхом внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт».

  • не підтримувати законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо призначення, звільнення, заохочення, притягнення до дисциплінарної відповідальності та звітування керівників дошкільних, загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів» (р.№4052а від 11.06.2014)

Окрім складностей у практичній реалізації законопроекту, застосування звітування та призначення керівників загальноосвітніх закладів шляхом прийняття рішень депутатами місцевих рад може призвести до політичних спекуляцій.

  • не підтримувати законопроект «Про харчування у загальноосвітніх закладах» (р.№4004а від 03.06.2014)

Спрощенню порядку організації харчування сприятиме відміна здійснення тендерних закупівель продуктів та послуг з організації харчування. Натомість пропонується ініціювати внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» в частині скасування процедури тендерних закупівель стосовно продуктів харчування та послуг, пов’язаних з організацією харчування в освітніх закладах. Крім того, фахівці з питань освіти висловили пропозицію про скасування безкоштовного обов’язкового харчування для дітей 1-4 класів та розширення переліку пільгових категорій дітей, яким буде надано безоплатне харчування під час навчання.

  • не підтримувати законопроект «Про внесення змін до деяких законів України з питань освіти (щодо розширення доступу до загальноосвітньої та дошкільної освіти)» (№4888 від 15.05.2014)

Законопроектом передбачається встановлення однакових розмірів тарифів для усіх видів освітніх закладів незалежно від форми власності і підпорядкування, проте на законодавчому рівні вже забезпечено формування однакового розміру тарифів для юридичних осіб незалежно від форми власності.

  • підтримати законопроект «Про внесення змін до Закону України "Про дошкільну освіту" (щодо можливості задоволення потреб переселенців та комплектування груп дошкільного навчального закладу)» (№4394а від 30.07.2014), який надає право власникам дошкільних закладів за потребою встановлювати іншу наповнюваність груп.
  • не підтримувати законопроект «Про заходи щодо забезпечення реалізації права дитини на здобуття дошкільної освіти» (р.№ 4363а від 24.07.2014)

Реалізація ініціативи потребуватиме значних фінансових ресурсів для виплати компенсації власникам приміщень бувших дошкільних закладів, здійснення оплати судових витрат, а також матиме високий ризик організаційної складності повернення приміщень та високу ймовірність непридатності приміщень для подальшого їх використання в освітніх цілях.

Крім позиції щодо зареєстрованих проектів законів, у зверненні до Міністерства викладено такі рекомендації з удосконалення нормативно-правової бази в сфері освіти:

- розробити механізм оплати праці педагогічних працівників, помічників, які здійснюють соціально-педагогічний патронат дітей з особливими потребами у закладах дошкільної освіти;

- доповнити чинні варіанти Типових навчальних планів (за новим Державним стандартом) навчальним планом для організації інклюзивного навчання, що об’єднує декілька типових (загальний навчальний план та план індивідуальний), а також навчальним планом для вечірньої школи (заочна форма навчання) для глухих (зі зниженим слухом) дітей;

- внести зміни до плану навчання учнів 10-12 класів вечірніх шкіл з заочною формою навчання в частині надання додаткових годин на індивідуальні консультації в групах, де більше 16 заочників, оскільки така норма у чинному наказу МОН від 27.08.2010 № 834 відсутня;

- усунути неузгодженості щодо ведення діловодства у загальноосвітніх закладах в частині визначення термінів зберігання й переліку обов’язкової документації навчального закладу, а також  визначення реквізитів бланку навчального закладу, які одночасно визначені наказом МОН від 23.06.2000 № 240 «Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах I - III ступенів» та наказом Мінюсту від 12.04.2012 № 578 «Про затвердження Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів»;

- визначити граничний вік дитини, до якого вона може навчатись в загальноосвітній школі за індивідуальною формою навчання для учнів з особливими потребами, до часу переведення її в спеціалізований заклад;

- надати можливість запровадження й використання в навчальних закладах програм для реалізації варіативної складової загальної середньої освіти (спецкурси, курси за вибором, факультативи);

- передбачити обов’язкове введення посад медичних працівників та психолога до штатних розписів загальноосвітніх навчальних закладів, незалежно від кількості учнів;

- розробити і затвердити нові штатні розписи для вечірніх (змінних) шкіл;

- врегулювати питання фінансування оплати праці відповідальних за облік дітей і підлітків;

- врегулювати неузгодженість термінів надання загальноосвітніми навчальними закладами списків дітей та підлітків шкільного віку і довідок з місця навчання учнів, які здобувають освіту в навчальних закладах інших населених пунктів;

- передбачити обов’язковість переходу педагогічного працівника на контрактну форму роботу після досягнення ним пенсійного віку;

- переглянути розрахункові показники визначення обсягу видатків фінансування закладів освіти санаторного та спеціального типу;

- розробити нові нормативи утримання та обслуговування приміщень та прилеглої території навчальних закладів, їх матеріально-технічного оснащення;

- передбачити надбавки керівникам кафедр, експериментальних майданчиків, вчителям, які викладають у класах з поглибленим вивченням окремих предметів, експериментальних, профільних класах з організацією науково-дослідної роботи;

передбачити обов'язкове введення посад заступників директора з виховної роботи, медичних працівників, працівників психологічної служби до штатних розписів загальноосвітніх навчальних закладів не залежно від кількості в них класів (учнів);

- розробити і затвердити штатні нормативи для вечірніх (змінних) шкіл, загальноосвітніх (спеціалізованих) шкіл-інтернатів, дитячих будинків, методичних кабінеті.

Позицію АМУ сформовано за підсумками обговорення на засіданні Секції АМУ з питань освіти, яке проходило в місті Одесі 25-26 вересня 2014 року в рамках проекту «Діалог».

Висновки щодо законопроектів АМУ також надіслала голові Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти.

Всі новини