01.04.2014
Секція АМУ з питань освіти працювала у Хмельницькому
Версія для друкуВерсія для друку
27-28 березня 2014 року
Засідання Секції з питань освіти проведено у рамках Проекту USAID «Ініціатива захисту прав та представлення інтересів місцевого самоврядування в Україні» (ДІАЛОГ), який реалізує Асоціація міст України.
У заході взяли участь керівники управлінь (відділів) освіти з міст: Борисполя, Вінниці, Івано-Франківська,  Кам’янець-Подільського, Луганська, Первомайська, Славути, Сум, Рівного, Тернополя, Херсона, Хмельницького.
Учасники обговорили проекти нормативно-правових актів, які стосуються повноважень органів місцевого самоврядування у сфері освіти та перебувають на розгляді у парламентських комітетах:
  • законопроект «Про посилення уваги до використання державних символів у дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах» (р.№ 3683), яким передбачається  забезпечення  розміщення державної символіки, її використання  при проведенні урочистих заходів, державних і національних святу дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах; запровадження виконання  Державного Гімну України під час підняття Державного Прапора України щопонеділка на початку першого уроку.

Освітяни висловили сумніви щодо обов’язкового нормативного забезпечення вивчення тексту Державного Гімну України, розміщення державних символів в приміщеннях освітніх закладів та запровадження виконання щопонеділка Державного Гімну України. Як зазначили учасники, в навчальних закладах вже давно розміщується державна символіка, учні та педагогічні працівники знають слова тексту Державного Гімну. Крім того, представники міст повідомили, що у міських закладах існують традиції виконувати Державний Гімн та гімн навчального закладу на початку навчання.     

  •  законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань освіти (щодо найменування навчальних закладів та типів загальноосвітніх навчальних закладів)» (№4088), який уніфіковує найменування навчальних закладів всіх типів та форм власності: загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, колегіумів, інтернатів тощо. 

Зауважень до законопроекту висловлено не було.

  • законопроект «Про внесення змін до Закону України "Про загальну середню освіту" (щодо деяких питань індивідуальної форми навчання)» (№4145), який передбачає створення умов для поширення індивідуальних форм навчання у школах (зокрема, за заявою батьків або осіб, які заміняють батьків, та на підставі медичної довідки).

Керівники управлінь освіти висловили заперечення проти запровадження індивідуальних форм навчання лише на підставі висловленого бажання батьків та медичного висновку, оскільки це може призвести до зловживань та неможливості забезпечити навчальний процес через відсутність необхідної кількості  педагогів. Учасники доручили Виконавчій дирекції АМУ направити Голові  парламентського Комітету з питань науки і освіти звернення з пропозицією  відхилити  законопроект як недоцільний.

Аналітик ДІАЛОГу В.Карабутова доповіла про врахування позиції Асоціації міст України під час розгляду на засіданнях профільного парламентського Комітету ряду законопроектів,  ухвалення яких сприятиме вирішенню проблем у сфері освіти:
  • «Про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (щодо особливостей здійснення закупівлі продуктів харчування для дошкільних навчальних закладів)» (№ 2055 від);
  • «Про внесення змін до глави 14 Бюджетного кодексу України (щодо фінансування позашкільної освіти) (№2490);
  • «Про внесення доповнень до статті 45 Житлового кодексу Української РСР (щодо забезпечення права педагогічних працівників дошкільних та позашкільних навчальних закладів на отримання житла в першочерговому порядку») (№2344а);
  • «Про внесення зміни до статті 16 Закону України "Про загальну середню освіту" (про перенесення Дня знань, коли він збігається з вихідним днем) (№3105-1);
  • «Про внесення змін до Закону України "Про дошкільну освіту" (щодо запровадження інклюзивної дошкільної освіти) (№2348а).
Далі аналітики презентувала паспорт сфери «Освіта», складений в ході реалізації проекту ДІАЛОГ, із переліком основних правових, організаційних та фінансових проблем органів місцевого самоврядування в сфері освіти та пропозиції з їх вирішення. Практики місцевого самоврядування високо оцінили розроблений паспорт. За результатами обговорення запропоновано внести деякі зміни, а саме: вилучено неактуальні (другорядні) проблеми, запропоновано уточнення формулювання деяких зазначених проблем та висловлено пропозиції щодо шляхів їх вирішення.
Крім того, учасникам засіданням були представлені результати проведеного на замовлення Асоціації міст України дослідження реальних потреб органів місцевого самоврядування  щодо закладу освіти, а саме опис та основні фінансові показники утримання   модельного закладу – «Загальноосвітній навчальний заклад – школа І-ІІІ ступенів» (у місті з населенням близько 100 тис. осіб).  За результатами дослідження встановлено, що загальний обсяг видатків на одного учня повинен становити не менше 11 409,77 грн., тобто практично вдвічі більше середнього обсягу таких видатків у проаналізованих середніх загальноосвітніх школах. Представлені результати дослідження викликали  жваву дискусію. Освітяни одностайно висловились щодо необхідності зміни підходів до фінансування сфери та необхідності проведення оптимізації мережі, внесення змін до нормативно-правових актів, які врегульовують  питання утримання  закладів освіти та організовують навчальний процес. Зокрема, озвучено такі пропозиції: зміна нормативів наповнюваності класів, груп; перегляд існуючих доплат педагогічним працівникам; розробка нових типових штатних розписів закладів освіти та положень про них; перегляд нормативів харчування в закладах з поступовим переведенням на повне відшкодування вартості харчування батьками.
З досвідом Хмельницького учасники засідання Секції ознайомилися відвідавши міські заклади:
  • Хмельницький ліцей №17, Гімназію № 2, в яких здійснюється навчання із застосуванням авторських технологій; поширена практика міжнародного співробітництва;
  • спеціалізовану загальноосвітню школу №15  І-ІІІ ступенів, в якій запроваджено інклюзивну форму навчання для дітей із вадами зору;
  • Технологічний багатопрофільний ліцей з загальноосвітніми класами, який пропонує профільне навчання учнів за напрямками: іноземна мова, українська філологія, інформаційна-технологічний; фізико-математичний; хіміко-біологічний; правовий; історичний; географічний;
  • дошкільний навчальний заклад № 20  «Білочка» (комбінованого типу), в якому забезпечується перебування  та лікування дітей із виявленими ознаками туберкульозу.

Всі новини