09.10.2012
Секція АМУ з питань земельних ресурсів
Версія для друкуВерсія для друку

працювала у Тернополі 13 -14 вересня

В засіданні Секції, яке проводилося Асоціацією в рамках Проекту USAID "ДІАЛОГ", взяли участь фахівці з управління земельними ресурсами з міст Володимир-Волинського, Вінниці, Дніпропетровська, Дубно, Житомира, Ужгорода, Кам’янця-Подільського, Кривого Рогу, Львова, Одеси, Рівне, Трускавця, Тернополя, Хмельницького, Херсона, Черкас, а також міст районного значення та селищ Тернопільської області. Всього було представлено 12 областей України.

Одним з основних питань винесених на обговорення учасників засідання було обговорення Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону»та проаналізовано  відповідність його норм  потребам місцевого самоврядування. До прийняття цього закону залишалося нормативно не врегульованим питання проведення земельних торгів. Це, в свою чергу, не давало можливості надавати земельні ділянки у власність (користування) для провадження господарської діяльності та, відповідно, обмежувало доходи місцевих бюджетів від цього.

 Учасники засідання змогли відмітити, що прийнятий закон має декілька несприятливих положень, зокрема:

  • запроваджується вимога до лоту, що виставляється на продаж: державна реєстрація речового права на земельну ділянку (п. «в» ч.4 ст.136). Через невизначеність в законодавстві (така система реєстрації передбачається з 01.01.2013 року) територіальні органи Держземагенства можуть відмовляти в такій реєстрації;
  • необхідність проводити додаткові тендерні процедури з визначення виконавця земельних торгів;
  • не розроблені підзаконні нормативно-правові акти, а саме:
  • порядок проведення закупівлі послуг по проведенню робіт зі складання землевпорядної документації, у разі, якщо законодавство про здійснення державних закупівель не застосовується ;
  • форма заяви про участь у торгах, довідки про отримання документів виконавцем земельних торгів, книги реєстрації учасників торгів, вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника торгів;.

В результаті обговорення дійшли висновку, що не зважаючи на те, що закон вже набрав чинності, реальне його застосування буде можливе лише з 1 січня 2013 року та за умови прийняття всіх підзаконних нормативно-правих актів. АМУ запропоновано звернутися до Уряду з пропозиціями прискорити розробку таких нормативно-правових актів.

Іншим питанням порядку денного Секції став Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» (№ 10043).

Проблема цього документа полягає в тому, що з 2004 року (з часу прийняття чинного ЗУ «Про розмежування земель державної та комунальної власності») жодного гектара земель не передано до комунальної власності. Це свідчить про недієвість зазначеного Закону.

Учасники засідання Секції погодилися, що запропонований Законом (прийнятим 06 вересня 2012 р.,), принцип проведення розмежування земель державної та комунальної власності є прийнятним і таким, що відповідає потребам міських рад. Виняток є лише міста районного значення, села та селища. Адже території за межами таких населених пунктів передаються до державної власності, хоча за чинним бюджетним законодавством плата за такі земельні ділянки надходитиме до відповідного місцевого бюджету. В той же час прийнятий Закон залишає для таких територіальних громад можливості віднесення певних територій до земель комунальної власності (наприклад тих, які генеральним планом населеного пункту передбачено включити до його меж). Крім цього, розгляд цього Закону супроводжувався прийняттям певних поправок, які не стосувалися процедури проведення розмежування земель державної та комунальної власності. Зокрема, щодо розширення повноважень державних органів земельних ресурсів з розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності та можливостіпередачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення Державному земельному банку. 

Учасниками засідання Секції було розглянуто Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення (№ 11116). Учасники Секції дізнались, що законопроектом пропонується:

  • змінити систему погодження проектної документації, замінивши її погодження спеціальною Комісією на погодження окремими органами виконавчої влади в залежності від режиму використання земельної ділянки. На думку учасників Секції, запропоновані зміни порушують принцип «єдиного вікна» та позбавляють місцеві ради можливості здійснювати контроль за строками погодження проектної документації;
  • позбавити місцеві ради повноважень приймати рішення про створення об’єктів природоохоронного та історико-культурного призначення, а також приймати рішення про надання згоди на зміну цільового призначення земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб;

В зв’язку з цим, на Секції було вирішено запропонувати АМУ підготувати відповідні зауваження та пропозиції до цього законопроекту та надіслати їх до Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин.

Також в ході засідання Секції було піднято питання розробкр індикаторів для оцінки ефективності роботи в сфері земельних відносин. Наразі Асоціацією міст України розробляється система муніципальної статистики. З метою її наповнення вирішено обговорити в професійному середовищі індикатори для оцінки ефективності роботи в сфері земельних відносин для подальшого їх включення до системи.

Учасники Секції запропонували такі показники:

  • надходження до місцевого бюджету від плати за землю (земельний податок та орендна плата) з розрахунку на 1 га площі населеного пункту, як показник ефективності використання земельних ресурсів для наповнення місцевого бюджету;
  • надходження до місцевого бюджету від викупу земельних ділянок користувачами з розрахунку на 1 кв.м. проданих земельних ділянок, як показник ефективності використання земельних ресурсів для наповнення місцевого бюджету;
  • нормативна грошова оцінка земель населеного пункту з розрахунку вартості 1 кв.м. площі міста, як показник оцінки капіталовкладень в інфраструктуру міста;
  • ціна продажу земельної ділянки на земельних торгах з розрахунку на 1 кв.м. проданих земельних ділянок, як показник конкурентності території;
  • охопленість території міста розробленою документацією із землеустрою (площа території, оформлена правовстановлюючими документами по відношенню до загальної площі населеного пункту), як показник ступеня (у відсотках) впорядкованості обліку земель міста;
  • термін, протягом якого оформлюються правовстановлюючі документи на земельні ділянки у власність (користування), як показник привабливості території для провадження бізнесу.

Дивитись фотогалерею заходу

Всі новини