08.02.2013
Секція АМУ з питань земельних ресурсів
Версія для друкуВерсія для друку

працювала 24-25 січня у Харкові

24-25 січня у Харкові, в рамках Проекту USAID "ДІАЛОГ", працювала Секція АМУ  з питань земельних ресурсів. В засіданні Секції взяли участь фахівці з управління земельними ресурсами з 27 міст: Алчевська, Вінниці, Володимир-Волинського, Дніпропетровська, Донецька, Житомира, Івано-Франківська, Ізюма, Кіровограда, Кременчука, Лисичанська, Лозова, Лубни, Львова, Миколаєва, Маріуполя, Миргорода, Павлограда, Полтави, Суми, Тернополя, Ужгорода, Харкова, Херсона, Хмельницького, Черкаси, Чернігова.

На обговорення фахівців було винесено ряд актуальних питань у земельній сфері, що потребують врегулювання. 

Так, було обговорено Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», окремі частини якого набирали чинності з 1 січня 2013 року. З набуттям чинності цих норм виникає проблема: у разі відсутності плану зонування або детального плану території передача (надання) земельних ділянок із державної та комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється. Також заборонена зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території. За відсутності містобудівної документації ця заборона практично зупиняє залучення інвестицій в розвиток територій міст.

Учасники Секції вирішили, що АМУ протягом січня-лютого 2013 збере інформацію про реальний стан забезпеченості міст містобудівною документацією та перспективи її виготовлення протягом року. Вже на основі цієї інформації буде визначено, чи доцільно ініціювати перед Верховною Радою України питання  щодо призупинення заборони надання земельних ділянок для містобудівних потреб.

Також учасниками була приділена увага питанню реалізації прав територіальних громад на земельні ділянки в межах населених пунктів з урахування змін у законодавстві з 1 січня 2013 року. 

Як відмітили фахівці з управління земельними ресурсами, з моменту зміни системи реєстрації прав на земельні ділянки комунальної форми власності в містах практично неможливо зареєструвати земельні ділянки. Це, в свою чергу, стримує оформлення прав власності та оренди на земельні ділянки приватними особами. Така ситуаціє має свої причини:   

  • фінансові: відсутність в місцевих бюджетах коштів, необхідних для проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки комунальної власності (а саме отримання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права, вартість якого - 120 гривень);

  • інформаційні: відсутність достатньої роз’яснювальної роботи з боку Державної реєстраційної служби щодо практичних кроків реєстрації прав комунальної власності на земельні ділянки;

  • технічні: програмне забезпечення системи реєстрації, незважаючи на опробування її в тестовому режимі, в окремих випадках не відповідає поставленим завданням.

За результатами обговорення було вирішено ініціювати перед Кабінетом Міністрів України та народними депутатами зміни до Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» щодо звільнення органів місцевого самоврядування від плати за надання витягу з Державного реєстру. 

Допоміг у фаховому обговоренні теми та роз’яснив окремі положення законодавства начальник відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського обласного управління юстиції А.Акмаєв. Учасники Секції мали нагоду побачити практичний алгоритм проведення державної реєстрації прав комунальної власності на земельні ділянки. Втім, застосування такого алгоритму матиме певні місцеві особливості, тому, впродовж перехідного періоду, поки практика не є відпрацьованою і сталою, учасники Секції домовились обмінюватися досвідом та інформацією щодо процедур проведення державної реєстрації прав комунальної власності на земельні ділянки.

Окремим питанням на порядку денного засідання Секції були проблеми погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Зокрема, виникають проблеми при застосуванні статті 186-1 Земельного кодексу України, до якої внесено зміни законами «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення" № 5395-VІ та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства соціальної політики України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів» №5462- VІ. 

Проблема полягає у тому, що зміни до статті 186-1 Земельного кодексу, які були внесені майже одночасно законами № 5395-VІ (від 2 жовтня 2012 р.) та 5462-VІ (від 16 жовтня 2012 р.), неузгоджені між собою. Ці зміни значно ускладнили процедури погодження проектної документації із землеустрою шляхом збільшення кількості погоджувальних органів виконавчої влади та створення внутрішньої суперечності між процедурами погодження як комісією, так і окремими органами виконавчої влади.

Вже сьогодні для врегулювання цієї ситуації у парламенті зареєстровано два законопроекти (№1208 та №1208-1). Фахівці землеуправління відслідковуватимуть долю законопроектів та наполягатимуть через АМУ на недопущенні звуження прав органів місцевого самоврядування при погодженні проектної документації із землеустрою.

Крім цього учасники Секції обговорили законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо справляння плати за землю)», який пропонує довести ставки земельного податку до рівня мінімальної орендної плати за земельні ділянки однакового цільового використання (розроблений Мінфіном). Учасники констатувати, що необхідно застосувати підвищувальні коефіцієнти по сплаті за землю до недобросовісних користувачів земельних ділянок (наприклад, до таких, які використовують земельні ділянки без правовстановлюючих документів). Разом з тим висловили застереження, що збільшення ставок земельного податку створить несприятливу ситуацію для землекористувачів, які потенційно можуть викупити земельну ділянку в приватну власність. А отже -  зменшаться значні одноразові платежі до бюджету розвитку.

Вже традиційно учасники Секції обмінялись і практичним досвідом. Так, була представлена робота управління земельних ресурсів Харківської міської ради по нарахуванню землекористувачам збитків за недоотримані доходи від сплати земельного податку та орендної плати. Дніпропетровська міська рада презентувала муніципальну систему земельної інформації. Представники Черкаської міської ради поділились досвідом проведення першого аукціону за новими процедурами, встановленими в 2012 році змінами до Земельного кодексу, та досвідом визначення на конкурсних засадах виконавця земельних торгів. 

 

 

Всі новини