23.09.2013
Секція АМУ з питань земельних ресурсів
Версія для друкуВерсія для друку

працювала в Сімферополі

Засідання Секції АМУ з питань земельних ресурсів, що проходило 12-13 вересня у Сімферополі,  було організоване в рамках реалізації Проекту ДІАЛОГ.

У роботі Секції взяли участь керівники управлінь земельних ресурсів з міст Вінниці, Володимир-Волинського, Донецька, Житомира, Ізюма, Кременчука, Лисичанська, Львова, Маріуполя, Одеси, Сімферополя, Сум, Хмельницького, Черкаси, Ялти, Євпаторії, а також селища Фрунзе.

На засіданні було обговорено питання щодо реалізації прав територіальних громад на земельні ділянки в межах населених пунктів з урахування змін у законодавстві з 1 січня 2013 року (реєстрація прав комунальної власності на земельні ділянки, отримання витягів з реєстру речових прав на нерухоме майно та з Державного земельного кадастру).

Всі учасники зазначали, що процедури реєстрації прав комунальної власності на земельні ділянки налагоджені. Зміни, які були внесені протягом 2013 року до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» дійсно спростили процес реєстрації речових прав, а саме в частині  поєднання в часі реєстрації права комунальної власності та похідного права (оренди або постійного користування), а також звільнення органів місцевого самоврядування від плати за отримання витягів з Державного реєстру прав та Державного земельного кадастру. Тобто проблеми, які були визначені на попередньому засіданні Секції в Харкові 24-25 січня цього року, вирішені. Разом з тим, представники деяких міст зазначили, що ще до цього часу залишаються проблеми електронного обміну інформацією між державними реєстраторами прав та кадастровими реєстраторами, а саме щодо в частині відсутності інформації про зареєстровані земельні ділянки у державного реєстратора прав. Це в свою чергу призводить до відмов в державні реєстрації прав на земельні ділянки. Також учасники звернули увагу на недотримання строків проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки в зв’язку з передачею повноважень щодо прийняття рішень від місцевих державних реєстраторів прав на нерухоме майно територіальних органів безпосередньо до Укрдержреєстру в випадках реєстрації прав на земельні ділянки, які планується продавати на земельних торгах. (наказ Мін’юсту від 02.04.2013 № 607/5 «Про заходи щодо взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб»).

Щодо потреб розробки нормативно-правових актів учасники дискутували з таких питань.

  • Реалізація прав територіальних громад у сфері самоврядного контролю за використанням та охороною земель.

Проблема: Право органів місцевого самоврядування на здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель задеклароване статтею 189 Земельного кодексу, однак дієвих процедур щодо його реалізації чинне законодавство не містить.

Вирішено: напрацювати проект змін до Кодексу про адміністративні правопорушення, якими передбачити розширення повноваження адміністративних комісій при виконавчих органах сільських, селищних, міських рад, а також надання права складати протоколи про адміністративні правопорушення посадовим особам, уповноваженим на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад. Крім цього додатково передбачити відповідальність за використання земельних ділянок суб’єктами господарювання без належного оформлення прав. Законопроект запропоновано подати до парламенту через міжфракційне депутатське об’єднання «За розвиток місцевого самоврядування»

  • Проблемні питання продажу земельних ділянок комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах).

Проблема: частиною 6 статті 135 Земельного кодексу зафіксовано винагороду виконавцю торгів за надані послуги. При цьому умови визначення виконавця земельних торгів передбачають критерії відбору - кількість проданих лотів та ціна їх продажу. Тобто законодавством створюються умови за якими, суб’єкти господарювання, які мають менший досвід, виключаються із конкурентної боротьби. Це призводить до монополізації ринку та позбавляє органи місцевого самоврядування в подальшому вибору серед суб’єктів господарювання, в тому числі отримувати послуги з проведення земельних торгів за нижчою ціною, ніж зафіксованою у Земельному кодексі України. При цьому організатори торгів позбавленні можливостей перевірити інформацію про кількість проданих лотів та їх ціну, яка зазначається суб’єктами господарювання при поданні документів на конкурс.

Також обговорювалися проблеми затримки Держземагенством розміщення на офіційному веб-сайті оголошень про проведення земельних торгів та оголошень з відбору виконавців послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель, виконавців земельних торгів та про їх результати.

Вирішено: розробити законопроект, яким передбачити можливість відбору виконавців земельних торгів за умови пропонування ними найменшої ціни за послуги проведення земельних торгів.

В ході роботи Секції місцеві фахівці обмінялися досвідом. Так представник  Лисичанської міської ради презентувала досвід отримання Управлінням власності міської ради ліцензії на проведення земельних торгів. Представник  Ялтинської міської ради розповів про визначення меж прибережних захисних смуг. Представник Кременчуцької міської ради - про реєстрацію речових прав на земельні ділянки.

Всі новини