06.03.2014
Секція Асоціації міст України з питань земельних ресурсів
Версія для друкуВерсія для друку

працювала в Івано-Франківську

Захід проведено в рамках Проекту USAID «ДІАЛОГ» 27-28 лютого 2014 року за участю керівників управлінь земельних ресурсів з міст Вінниці, Володимир-Волинського, Галича, Долини, Івано-Франківська, Кременчука, Львова, Тернополя, Ужгорода, Хмельницького, Черкас, а також представників ДП «Центр державного земельного кадастру» та місцевого територіального підрозділу Держземагенства.

На засіданні Секції було представлено паспорт сфери «Земельні відносини». Це документ, який містить аналіз існуючого правового поля та основних законодавчих проблем, які виникають при реалізації органами місцевого самоврядування своїх повноважень у сфері земельних відносин. Проблеми вносилися до паспорту сфери протягом останніх трьох років за результатами проведених опитувань серед міст-членів АМУ, вивчення потреб у розробці законодавства, в ході підготовки до щорічного муніципального форуму.

Учасники Секції обговорили зафіксовані в паспорті сфери проблеми за такими напрямками:

  • підвищення фінансової основи місцевого самоврядування за рахунок покращення адміністрування плати за землю. Відмічено потребу у:

- виключенні можливостей уникнення сплати орендної плати за використання земельних ділянок, на які не оформлено правовстановлюючі документи, та які перебувають у постійному користуванні, використовуються в господарських цілях тощо;

- застосуванні особливостей пільгового оподаткування при наданні земельних ділянок в оренду;

- зміні розміру орендної плати на земельні ділянки в зв’язку з введенням в дію нової нормативно-грошової оцінки земель.

  • складнощі оформлення земельних ділянок, зокрема:

- під багатоповерховими житловими будинками у випадках розміщення в них приміщень, що використовуються з комерційною метою;

- під тимчасовими спорудами для здійснення підприємницької діяльності, для розміщення літніх майданчиків;

  • підвищення спроможності органів місцевого самоврядування при реалізації повноважень у сфері земельних відносин. Наголошено на необхідності:

- створення належних правових умов для здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель;

- поширення повноважень органів місцевого самоврядування на земельні ділянки, які розташовані за межами населених пунктів;

  • спрощення процедур проведення земельних торгів (аукціонів), зокрема:

- потреба унормування питання надання земельних ділянок, необхідних для розширення існуючого об’єкту;

- неможливість виконання умови в один день провести земельні торги, підписати договір купівлі-продажу, нотаріально його посвідчити;

- потреба спрощення процедур визначення виконавця земельних торгів.

В ході дискусії учасники висловили своє бачення щодо шляхів розв’язання цих проблем та підтримали виключення з документу деяких питань, які втратили вже актуальність або були вирішені, зокрема, в результаті закріплення принципу розмежування земель державної та комунальної власності «в силу закону»; унормування питання проведення земельних торгів (аукціонів); звільнення органів місцевого самоврядування від плати за державну реєстрацію земельних ділянок, речових прав; поєднання в часі реєстрації первинного та похідного права на земельні ділянки; відтермінування обов’язковості містобудівної документації при наданні земельних ділянок до 1 січня 2015 року.

Також на засіданні обговорено ряд законопроектів, зареєстрованих у Верховній Раді України:

  • про внесення змін до Земельного кодексу України щодо спрощення процедури затвердження документації із землеустрою при зміні цільового призначення земельних ділянок приватної власності (№ 3867 від 13.01.2014)

Вирішено: пропонувати профільному парламентському комітету відхилити цей законопроект як такий, що містить загрози підміни суб’єкта вирішення цих питань з публічного органу загальної компетенції (міська рада), що представляє інтереси територіальної громади, на публічний орган спеціальної компетенції (територіальні органи держземагентва, органи містобудування та архітектури). Законопроект створює умови для зловживань з боку власників земельних ділянок, закріплюючи можливість:

- зміни цільового використання земельної ділянки за негативних або відсутніх висновків органів публічної влади спеціальної компетенції;

- неповідомлення органів публічної влади про зміну цільового призначення і, як наслідок, несплати до бюджету земельного податку у відповідності до нового цільового використання земельної ділянки, а також коштів відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

  • про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реалізації самоврядного контролю за використанням та охороною земель) (№3648 від 20.11.2013)

Вирішено:  підтримати цей законопроект як такий, що запроваджує практичний механізм впливу органів місцевого самоврядування на дотримання законодавства у сфері земельних відносин, зокрема на недопущення використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, використання не за цільовим призначенням, самовільного зайняття земельних ділянок.

  • про деякі заходи щодо посилення ролі територіальних громад в управлінні земельними ресурсами (№4150 від 17.02.2014)

Вирішено: підтримати як такий, що збільшить матеріальну основу місцевого самоврядування шляхом визнання на законодавчому рівні права комунальної власності на переважну більшість земель, розташованих в межах територій сільських, селищних, міських рад за межами населених пунктів.

Про можливості отримання міськими радами графічних матеріалів, що містяться в Державному земельному кадастрі, з метою  використання їх для містобудівних потреб і при проведенні інвентаризації земельних ресурсів розповів начальник відділу регіонального розвитку ДП «Центр Державного земельного кадастру» М.Федишин. Далі представники міст обмінялись досвідом у вирішенні проблемних питань, які виникають при державній реєстрації земельних ділянок. 

Всі новини