28.04.2014
Секція юристів місцевих рад АМУ
Версія для друкуВерсія для друку

працювала 24-25 квітня 2014 року у Луцьку

Засідання Секції юристів місцевих рад АМУ проведено в рамках проекту «Ініціатива захисту прав та представлення інтересів місцевого самоврядування в Україні» (ДІАЛОГ), що спільно реалізують USAID та Асоціація міст України.

У роботі Секції взяли участь представники юридичних служб з міст: Бориспіль, Бровари, Дубно, Здолбунів, Івано-Франківськ, Камінь-Каширський, Ковель, Кременчук, Луцьк, Новий Розділ, Рівне, Рожище, Сарни, Стрий, Трускавець та селищ: Локачі, Турійськ.

 

Фахівці юридичних служб розглянули та обговорили питання: 

1. Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 №333-р, та проект закону України про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади), що розробляється Мінрегіоном.

Концепція розроблялася разом з Асоціацією міст України і відображає її бачення у цьому напрямку. Представники проекту мали на меті донести основні ідеї вказаного документу до учасників як до фахівців, що значною мірою впливають на формування думки в середовищі посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад на місцях. Вказане є важливим для формування громадської думки щодо цього питання, популяризації ідеї реформи та запобігання спротиву їй. Роз’яснення ідей закладених у Концепції, дозволяє правильному донесенню її переваг і запобігає спотворенню (спрощенню та перекручуванню) її положень.

Вирішено: Підтримати Концепцію реформування місцевого самоврядування, схвалену Урядом. Однак, місцеві фахівці рекомендують врахувати необхідність визначення на рівні закону загальних принципів, меж, порядку, періодичності державного контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування для забезпечення його розумності, помірності та формалізації критеріїв. Також пропонується розглянути можливість більш поглибленого донесення положень Концепції як до фахівців місцевого самоврядування, так і до пересічних громадян у доступній формі.

2. Законопроект про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо вдосконалення організаційних основ діяльності виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради (розроблений Асоціацією міст України).

У Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» за тривалий час його використання було виявлено низку достатньо важливих проблем правового регулювання організаційних основ діяльності виконавчих органів сільської, селищної, міської, районної у місті ради, які потребують вирішення.

Проект Закону передбачає вирішення таких питань:

1) упорядкування правовідносин щодо обмеження заступника сільського, селищного, міського голови, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету (далі заступник голови, керуючий справами) бути депутатом місцевої ради, визначення порядку призначення, звільнення та меж їх компетенції;

2) уточнення юридичних підстав утворення та діяльності виконавчого комітету ради та інших виконавчих органів ради та порядку формування їх складу;

3) визначення виключної компетенції ради із визначення схеми посадових окладів посадових осіб місцевого самоврядування, а не Кабінету Міністрів України, тощо.

Вирішено: Підтримати законопроект, розроблений АМУ, з урахуванням низки пропозицій висловлених учасниками засідання.

3. Законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо відумерлої спадщини, №2220а від 04.06.2013.

Законопроект, що знаходиться на розгляді у Верховній Раді України, пропонує позбавити територіальні громади права на отримання відумерлої спадщини (спадщина без спадкоємців) на земельні ділянки за межами населених пунктів, а також суттєво ускладнити процедуру її оформлення.

Законодавством не встановлено жодних обмежень для територіальних громад на наявність нерухомого майна, в тому числі земельних ділянок, за межами відповідних населених пунктів. Той факт, що на сьогодні переважною більшістю земельних ділянок за межами населених пунктів (крім земель приватної власності) розпоряджається держава, не є достатньою підставою для позбавлення територіальних громад права на подібні земельні ділянки. Органи місцевого самоврядування можуть повноцінно розпоряджатися ними, так само як і іншими об’єктами комунальної власності, незалежно від місця їх розміщення. Законопроектом суттєво ускладнюється правова конструкція прийняття відумерлої спадщини, оскільки не вирішується питання щодо будівель та споруд, які можуть бути на земельній ділянці розміщені (садові будинки, об’єкти промисловості та сільського господарства тощо). Суттєвою вадою законопроекту є те, що він не враховує намічені Урядом кроки з реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, в частині розширення меж компетенції органів місцевого самоврядування базового рівня на території поза межами населених пунктів.

Вирішено: Запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань правової політики не підтримувати прийняття вказаного законопроекту.

Учасникам засідання презентовано паспорти сфер «Організаційно-правова основа місцевого самоврядування» та «Місцеві вибори». Це аналічні документи, які формулюють правові проблеми у діяльності органів місцевого самоврядування, пріоритети та шляхи їх розв’язання у законотворчій діяльності АМУ. Юристи високо оцінили документи, розроблені експертами Асоціацієї міст України, та запропонували продовжити роботу над ними у подальшому.

 

Всі новини