19.06.2012
Скорочення перехресного субсидіювання для зовнішнього освітлення населених пунктів чи збагачення енергогенеруючих компаній?
Версія для друкуВерсія для друку

Інформує Аналітичний центр АМУ

Пунктом 131.1.3 Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» передбачено поетапне скорочення перехресного субсидування в електроенергетиці для зовнішнього освітлення населених пунктів.


Факт 1. Зовнішнє освітлення населених пунктів – суспільне благо, яке має характерні ознаки такі як неподільність, невинятковість (неможливість виключення будь якого об’єкта із споживання) і неконкурентність (неможливість перешкодити споживати це благо людям, які не заплатили за нього). Тобто витрати на зовнішнє освітлення не можуть компенсуються за рахунок додаткових податків чи платежів з користувачів такої послуги. Тому логічно, що розрахунки за електроенергію здійснюються з місцевого бюджету в межах виконання місцевих програм із благоустрою.
Факт 2. Нічне енергоспоживання за рахунок низьких «нічних» тарифів на електроенергію економічно виправдане. Більшість електростанцій виробляють електроенергію безперервно і рівномірно протягом доби, тоді як споживання електрики носить яскраво виражений цикл, прив'язаний до добового ритму. Тобто вироблена в нічний час електроенергія не знаходить свого споживача, тоді як в день, в години пік, спостерігається її нестача в електромережі. В свою чергу надмірне виробництво електроенергії та її нераціональне використання протягом доби призводить до ряду екологічних та економічних проблем. Тому логічно, що для розрахунків за електроенергію на зовнішнє освітлення населених пунктів, використовується єдиний роздрібний тариф відповідного класу напруги із застосуванням коефіцієнта 0,25 у межах відповідних зон доби (Постанова НКРЕ від 22.10.2004 № 1030).
Факт 3. При скасуванні коефіцієнта диференційованого тарифу на потреби зовнішнього освітлення витрати за спожиту електроенергію збільшаться майже в чотири рази. Якби таке підвищення відбулося у 2012 році то в місцевих бюджетах на оплату електроенергії додатково потрібно було б передбачити 399 млн. гривень. Це в свою чергу призвело б до значного навантаження на місцеві бюджети, а за відсутності таких коштів - до погіршення (зменшення) освітленості населених пунктів або взагалі вимкнення освітлення вулиць та площ.
Отже, скасування коефіцієнту 0,25 до тарифів на електроенергію для потреб зовнішнього освітлення населених пунктів, виглядає скоріш як лобіювання інтересів щодо збільшення прибутків енергогенеруючих компаній, а не як скорочення перехресного субсидіювання.
 

Всі новини