30.05.2016
Земля, комунальне майно, міжмуніципальне співробітництво в питаннях управління майном
Версія для друкуВерсія для друку

засідання стратегічної робочої групи

У засіданні робочої групи беруть участь представники органів місцевого самоврядування з громад-членів АМУ, представники Мінрегіону та Держгеокадастру, парламентських Комітетів, представники експертного середовища.

Також у роботі цієї групи беруть участь міжнародні експерти: член правління Асоціації міст Польщі,  колишній міський голова міста Зелена Гора Роман Догановські, спеціаліст з містопланування, місто Штутгарт (Німеччина) Ульріх Ділгер.

 

Модератором заходу став директор Центру аналітики та розробки законодавства АМУ Ярослав Рабошук. "Під час попередніх заходів Асоціації ми виокремлювали недоліки законодавства, що потрібно вдосконалити чи вирішити. Метою ж сьогоднішнього заходу є визначити стратегічні цілі нашої роботи у газузі управління майном, землею на наступні 3-5 років", - відкриваючи засідання зазначив він.

У своєму виступі Я. Рабошук наголосив, що плата за землю є другим за значимістю  джерелом надходження у місцеві бюджети. Так, у 2015 році 14,7 млрд грн надійшло у муніципальні скарбниці від плати за землю; 799,7 млн грн - від оренди комунального майна.

Серед проблем, які наразі існують у цій галузі, аналітик виокремив такі:
- складна система органів, що приймають рішення про надання земельних ділянок фізичним та юридичним особам;
- розподіл державної власності на користь муніципалітетів, безкоштовна приватизація земельних ділянок;
- відсутність повної інформації в Держземкадастрі;
- відсутність системи обліку об'єктів нерухомості, що раніше проводилися бюро технічної інвентаризації; 
- складні процедури оформлення прав на земельні ділянки;
- відсутність контрольних функцій у муніципалітетів за використанням земельних ділянок.

Експерти не оминули увагою і законопроект №4355, який покликаний розширити повноваженя органів місцевого самоврядування в управлінні земельними ресурсами поза межами населених пунктів. "Муніципалітети з нетерпінням чекають на ухвалення цього законопроекту", - наголосила депутатка Івано-Франківської облради Ольга Федишина.

 

У свою чергу, Роман Догановскі розповів про управління земельними ресурсами та комунальною власністю у Польщі. Відповідно, управління здійснюється на базовому рівні самоврядування - гміні, яка веде свій облік землі. На повітовому рівні ведеться повітовий кадастр, в який вноситься нерухоме майно за 3 групами: землі, споруди, приміщення у будинках. Як зазначив Р. Догановскі, нагляд за відповідною діяльністю органів місцевого самоврядування, а також загальний облік земель по країні веде   управління з питань кадастру, геодезії і картографії.

Досвідом Німеччини з зазначених питань поділився Ульріх Ділгер. Зокрема, він презентував єдину систему земельних ресурсів (NBS), до якої є доступ як у муніципалітетів, так й інвесторів. У такій базі можна переглянути не тільки усю необхідну документацію щодо земельних ділянок чи нерухомого майна того чи іншого міста, але й відповідне законодавство.

Після обговорення презентацій відбулись  дві стратегічні сесії:

  • Система органів управління.
  • Взаємовідносини між державними і муніципальними органами.

31 травня відбулась стратегічна сесія «Державний, самоврядний та громадський контроль у сфері» та дискусія на тему «Що має змінитись і як це зробити?».

За результатами засідання робочої групи було визначено такі акценти майбутньої секторальної стратегії:
1) жорстке дотримання містобудівної документації;
2) максимальна передача землі у власність, але, разом з тим, викорінення практики безкоштовної її передачі;
3) контроль за використанням та охороною земель має залишатися на рівні муніципалітетів;
4) продаж вільних земельних ділянок не лише за вартістю, але і за інвестиційним проектом; 
5) спрощення процедур виготовлення документів на операції із землею; 
6) можливе наповнення земельного кадастру через муніципальні реєстри, що повинно прискорити процес (оскільки зараз кадастр наповнений лише на 60%).

Р. Догановскі також розповів про поняття "ренти планування" та запропонував врахувати його при розробці української стратегії розвитку. Воно передбачає відшкодування впливу на ціну нерухомості після затвердження плану землеустрою. Коли такі об'єкти, приміром плануються до продажу,  оцінники розраховують, наскільки після затвердження плану гміною вартість нерухомого майна зросла чи зменшилась. Якщо вона зменшилась, різниця відшкодовується власнику майна, якщо збільшилась - частка йде у бюджет гміни.

Завантажити презентації спікерів:

Запрошуємо до обговорення! Пропозиції надсилайте на електронну пошту raboshuk@auc.org.ua 

 

Всі новини