02.06.2016
Житлово-комунальне господарство
Версія для друкуВерсія для друку

засідання стратегічної робочої групи

2-3 червня у рамках Стратегічного тижня АМУ працювала стратегічна робоча група у галузі "Житлово-комунальне господарство". Засідання робочих груп проводяться в рамках проекту ПУЛЬС.

В стратегічному обговоренні взяли участь представники органів місцевого самоврядування з громад-членів АМУ, представники Мінрегіону, КМДА, парламентського Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства, асоціації "Теплокомуненерго", структурних підрозділів "Київенерго", представники експертного середовища.

До обговорення стратегічного розвитку цього сектору з урахуванням європейського досвіду АМУ залучила експертів з Польщі та Чехії: Мірослав Ольчак, консультанта з питань комунального господарства Польщі та Мірослава Собкова, експерта Асоціації чеських міст (Чехія).

Про український досвід організації роботи галузі та її сучасний стан проінформував аналітик Центру аналізу та розробки законодавства Олег Гарник у презентації «Житлово-комунальне господарство  в Україні: теперішній стан та проблемні питання» (завантажити). Він нагадав про основний принцип функціонування сектору - забезпечення надання спроживачам ЖКГ послуг суб'єктами підприємницької діяльності (як монополістами, так і діючими у конкурентному середовищі), за умови часткового регулювання їх діяльності органами місцевого самоврядування та державної влади. Також експерт АМУ нагадав про принципи реформування галузі ЖКГ у постсоціалістичний період, головні з яких - поступовий перехід від монополізму державних підприємств у цій сфері до конкурентного середовища, поступова дерегуляція та демонополізація. 

Аналітик АМУ виділив такі основні проблеми сектору ЖКГ України, які будуть обговорюватися спільно українським та міжнародним експертним середовищем:

- тарифи, встановлені в економічно необгрунтованих розмірах;

- несвоєчасність розрахунків держави за пільги та субсидії, компенсації різниці в тарифах;

- зношеність основних фондів суб'єктів господарювання сфери ЖКГ;

- фактична відсутність у тарифах інвестиційної складової (за інформацією НКРЕКП в окремих випадках 98% затвердженого у цьому році тарифу складають витрати на енергоносії, сплату обов'язкових податків та відрахувань, заробтна плата);

- недосконалий (кліринговий) механізм розрахунку держави з надавачами послуг;

- проблеми із залученням кредитних коштів для модернізації підприємтсв;

- політична складова у встановленні тарифів;

- зростання вартості тарифів та послуг при падінні рівня життя населення, що у свою чергу обумовлює  зменшення рівня їх оплати;

- відсутність механізму застосування штрафних санкцій за несвоєчасну оплату послуг, недосконалість системи стягнень у примусовому порядку;

- обмеженість та нефективне використання матеріально-технічних та фінансвоих ресурсів суб'єктами господарювання, що обумовлює неприпустимо високий рівень втрат та витратпаливно-енергетичних та інших ресурсів, що веде до постійного збільшення вартості послуг;

- недосконалість чинного законодавства, неналежне дотримання вимог існуючих нормативно-правових актів.

Експерти з Польщі та Чехії презентували досвід організації відносин та надання послуг ЖКГ, реформування цього сектору в європейських країнах. Щоб ознайомити з історичним досвідом організації надання послуг та реформування сектору ЖКГ у Польщі та Чехії європейські фахівці виступили з презентаціями:

Після обговорення дискусій польський експерт порадив, що при перспективному плануванні реформ та розробці законодавства у галузі слід вже сьогодні враховувати положення та вимоги Угоди про асоціацію України з ЄС. Також іноземні експерти відмітили, що в Україні немає можливості здійснювати довгострокове інвестиційне планування, у зв’язку з тим, що місцеві бюджети формуються на рік. Запропоновано звернути увагу на досвід бюджетного планування в США.

За результатами обговорення українські та європейські експерти дійшли до головної тези реформування галузі: відносини у сфері ЖКГ повинні будуватися на ринкових засадах, з невеликим регулюванням з боку держави та органів місцевого самоврядування. Ці відносини  повинні враховувати соціальний аспект, але він не повинен бути визначальним.

Серед піднятих в обговоренні питань акцентовано увагу на необхідності встановлення будинкових лічильників за рахунок надавачів послуг для чіткого обліку отриманих послуг.

За результатами засідання робочої групи визначено такі акценти майбутньої секторальної стратегії галузі «Житлово-комунальне господарство»:

  • тарифи на послуги ЖКГ повинні встановлювати органи місцевого самоврядування і вони повинні бути економічно обґрунтованими;
  • пільги, субсидії і некомпенсована різниця в тарифах повинна виплачуватися державною безпосередньо грошовими коштами, а не системою взаєморозрахунків (клірингом);
  • необхідно скасувати втручання в господарську діяльність підприємств ЖКГ (в тому числі скасувати спеціальні рахунки);
  • передбачити механізми коригування тарифів автоматично у випадку змін вартості енергоносії, ставок податків та розміру мінімальної заробітної плати.

Завантажити презентації спікерів:

Запрошуємо до спільного обговорення стратегічного розвитку галузі "Житлово-комунальне господарство"! 

Пропозиції надсилайте на електронну пошту o_garnik@auc.org.ua 

Всі новини