Асоціація міст України надіслала пакет документів Міністерству соціальної політики України, які сприяють підвищенню адресності деяких пільг, зокрема, монетизації гарантованої державою пільги на проїзд. До пакету документів входять:
1. Концепція монетизації пільги на проїзд (політична пропозиція), у якій зазначається причини необхідності підвищити адресність зазначеної пільги, та можливі варіанти розв’язання проблеми. Обрано оптимальний варіант – замість пільги надання громадянам грошової компенсації за проїзд.
2. Законопроекти про монетизацію пільги на проїзд та внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо запровадження грошової компенсації на проїзд, у яких, зокрема, регламентується перелік пільгових категорій громадян, які мають право право на отримання грошової компенсації на проїзд, запроваджується державна програма грошової компенсації на проїзд та вносяться зміни у нормативно-правові акти, якими регулюється пільгове перевезення.
3. Проект порядку призначення і виплати грошової компенсації на проїзд, яким регулюються умови призначення, виплати та формула розрахунку розміру грошової компенсації на проїзд.
Монетизація гарантованої державою пільги на проїзд дасть такі переваги:
Ідея монетизації пільг, як частина стратегії розвитку сфери соціального захисту населення, була підтримана на ХІІ Українському Муніципальному Форумі, який проходив у червні 2016 року в Одесі за участі близько 300 сільських, селищних та міських голів. Також, сама Концепція монетизації була обговорена та погоджена містами-членами Асоціація міст України.
Громадяни також підтримують ідею монетизації пільги на проїзд! За даними соціологічного дослідження, яке проводилось Центром соціальних експертиз Інституту соціології НАН України на замовлення Асоціації міст України у квітні-червні 2016 року (вибірка становила 2040 респондентів – репрезентативна за статтю, віком, регіоном, освітою, типом поселення) 64,3% респондентів погоджується з твердженням, що краще отримувати гроші «на руки» за проїзд та самостійно ними розпоряджатись, аніж давати кошти перевізникам. Зокрема, ідею монетизації проїзду має найвищий рівень підтримки у найстаршій віковій групі 55+ (за монетизацію виступають 68,5%).
Також, 75% людей з інвалідністю погодились би отримувати грошову компенсацію замість безкоштовного проїзду (за даними соціологічного дослідження, яке проводилось аналітичним центром «Соціоконсалтинг» на замовлення Асоціації міст України у липні-червні 2016 року із вибіркою 1400 респондентів-людей з інвалідністю).
Водночас в АМУ зазаначають, що на сьогодні держава, гарантуючи деякі пільги, не фінансує їх (зокрема, це стосується пільгового перевезення громадян). У 2014 та 2015 роках субвенція з державного бюджету на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг, на компенсацію втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян становила 1,9 млрд. гривень. А у 2016 році субвенція не передбачена і кошти із державного бюджету не були виділені.
Асоціація направила в Мінсоцполітики лист, у якому висловила сподівання на співпрацю із Міністерством у питаннях реформування сфери соціального захисту населення в умовах децентралізації, у тому числі при монетизації гарантованих державою соціальних пільг.
Всі новини